niedziela, 19 lutego 2017

#przegląd_prasy: Magazyn do czytania

Dzięki "Książkom. Magazynowi do czytania" mam dość długą listę tytułów, które chciałbym przeczytać. Zwłaszcza tych z wątkami LGBTQ. Dużo tam, rzecz jasna, autorów zagranicznych. Trochę gorzej z literaturą polską. 


Tak czy owak - warto było wydać te 10 złotych bez grosza. To obecnie jedno z najlepiej wydawanych pism o książkach w Polsce.

Nie wiem, od którego działu Wy zaczynacie lekturę, ale ja - po przekartkowaniu całości - idę prawie na koniec, gdzie śledzę wydawnictwa zagraniczne. Tym razem nie ma Niemiec (szkoda) i Francji (też żałuję), są za to tekściki o literaturach krajów Putina i Trumpa.

Przy tekście o Rosji pojawiają się książki autorstwa Wiktora Jesipowa, Maksima Kantora i Borisa Jewsiejewa. Po przeczytaniu krótkich rekomendacji największą ochotę mam na eseje o sztuce Kantora (swoją drogą - dobre nazwisko ;) ).

Świetny tekst o Orwellu napisał - chciałoby się napisać: jak zawsze on - Przemysław Czapliński. I po lekturze jego rozważań koniecznie chcę wrócić do "Roku 1984". A może i do czegoś jeszcze.

Wśród "nowości" (choć to bardziej "zapowiedzi") non-fiction - między innymi o nowej książce Kamila Bałuka oraz Marcina Kąckiego (który zresztą równolegle wydaje także fiction), Mirosława Wlekłego (o Tonym Haliku) i Ewy Winnickiej o Barbarze Piaseckiej-Johnson. Ukazuje się też tłumaczenie książki o Elżbiecie II. Będzie co czytać.

Natalia Szostak rekomenduje między innymi "Nie wiedzą, co czynią", na którą mam coraz większą chrapkę (czytałem też kilka dobrych recenzji tej książki na blogach), "Araf" Elif Shafak, "Pragnienie" Richarda Flanagana oraz "Pozwól rzece płynąć" Michała Cichego.

Znakomicie zapowiada się zbiór opowiadań Krzysztofa Vargi. Jeśli całość jest taka jak "Egzorcyzmy księdza Wojciecha", to ja chcę książkę już, a nie 10 maja!

Czekająca na mnie od kilku tygodni lektura biografii Le Corbusiera w końcu musi się dokonać. Przekonuje mnie też do tego tekst Filipa Springera.

Powinienem też - jak wynika z tekstu Marcina Sendeckiego - przeczytać biografię Grzesiuka pióra Bartosza Janiszewskiego. Szczęśliwie ją mam, więc całkiem możliwe, że to się stanie. Biografia Grzesiuka idealną nie jest, ale znać ją z pewnością warto.

Poza tym koniecznie muszę przeczytać Zofię Posmysz (tekst o niej Magdaleny Kicińskiej), Davida Fostera Wallace'a (tekst Łukasza Grzymisławskiego), jeszcze raz Tove Jansson oraz, po raz pierwszy, nową jej książkę (tekst Ignacego Karpowicza) oraz Karen Armstrong i jej obszerny esej o religii i przemoc, który komentuje w magazynie Joanna Tokarska-Bakir.

No i - last but not least - na listę "do czytania/do doczytania" wpisuję także: "Świat w płomieniach" Siri Hustvedt, "Totalnie nie nostalgia" Wandy Hagedorn i Jacka Frąsia oraz "Wszystko jak chcesz" Jarosława Iwaszkiewicza. Wszystkie te trzy tytuły łączą wątki LGBTQ, o czym dowiedziałem się z tekstu Juliusza Kurkiewicza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.